”Upp på barrikaderna” – lokalpolitiker tar strid för höghastighetstågen


Höghastighetsbanan måste byggas, anser Carina Ödebrink, socialdemokrternas toppnamn i Jönköpings län och regionråd.

”Upp på barrikaderna och slå näven i bordet för Sverige utanför storstäderna. Höghastigetstågen behövs. Massiv lobbying pågår för tunnelbanor o regionaltåg”, säger Ödebrink på twitter idag måndag förmiddag.
Tranås, Jönköping och Värnamo har fått stationslägen på den tänkta höghastighetsbanan men vissa kostnadsberäkningar som gjorts har fått en del ledande politiker på riksnivå att rygga tillbaka.


Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Ett svar till ””Upp på barrikaderna” – lokalpolitiker tar strid för höghastighetstågen”

  1. Profilbild för Lars-Håkan Halldin
    Lars-Håkan Halldin

    LITE JÄRNVÄGSPOLITIK
    Varför anser jag att snabbjärnvägen skall ha en Östlig dragning.Detta dels av regionalpolitiska sk(j)äl men också av ekonomiska och järnvägspolitiska skäl. När förståndet kommit tillbaka i politiken inser man att ett snabbspår i Sverige mellan Stockholm och Malmö inte räcker om inte övrig järnväg fungerar.

    Det innebär att inga snabbspår före det den befintliga järnvägen rustats. Det kommer bli mycket dyrt vår järnväg är totalt nedsliten. Troligen måste det till privat järnvägskapital t.ex. via järnvägsobligationer.

    Om man byggde snabbjärnvägen från Linköping över Ydreskogarna ner förbi Vetlanda, Växjö, Kristianstad Malmö och Köpenhamn som är det klart billigaste alternativet. Från Vetlanda byggs en snabbjärnväg över Jönkpöping Borås Göteborg via Axamo och Landsvetter. Det skulle binda samman Sydöstra Sverige med övriga södra landsdelar Småland och Skåne.

    Jag inser att Centralisterna skulle gnissla tänder av vrede det är dem väl unt. Dessutom skulle de med glädje idiotförklara Centerpartiet Classic

    Varför anser jag detta dels av regionalpolitiska sk(j)äl men också av ekonomiska och järnvägspolitiska skäl. När förståndet kommit tillbaka i politiken så inser man att ett snabbspår i Sverige mellan Stockholm och Malmö inte räcker om inte övrig järnväg fungerar.

    Det innebär att inga snabbspår före det den befintliga järnvägen rustats. Det kommer bli mycket dyrt vår järnväg är totalt nedsliten. Troligen måste det till privat järnvägskapital t.ex. via järnvägsobligationer.

    Man skall heller inte utesluta att vi får bygga ett tredje spår från Uppsala via Arlanda till Göteborg.

    Drömmen om en snabbjärnväg är ännu bara läpparnas bekännelse. Den står och faller med om vi har råd rusta övrig järnväg.