De super sig fulla och dör som flugor och dödstalen korrelerar med det minskade antalet poliskontroller. Polisen har mer än halverat antalet alkoholkontroller sedan 2010. I takt med att kontrollerna har minskat, har andelen alkoholpåverkade som dött i trafiken ökat. Det visar en granskning som tidningen Motor har gjort.
Enligt Trafikverkets studier av trafikolyckor var 14 procent av de som omkom i trafiken alkoholpåverkade år 2010. Sex år senare, 2016, var siffran uppe i 24 procent.
– Det är ett klart samband, utvecklingen går åt fel håll både när det gäller kontroller och antalet döda i trafiken. Polisen måste synas mer ute på vägarna och i betydligt högre utsträckning kontrollera rattonykterhet. Att få bort påverkade förare från vägarna skulle få stor betydelse för trafiksäkerheten, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, i ett pressmeddelande.
Av de mopedförare som omkom i trafikolyckor under 2016 var 43 procent alkoholpåverkade, bland MC-förare var andelen 27 procent och under de senaste fem åren har i genomsnitt 75 procent av omkomna fyrhjulingsförare varit berusade.
– Det som krävs är både hårdare tag och konkreta åtgärder. Motormännen vill se fler kontroller, kontinuerlig information om konsekvenserna av att köra rattfull och gärna fler automatiserade alkobommar i hamnar och vid andra knutpunkter, säger Carl Zeidlitz.
2010 utförde polisen 2 698 010 utandningsprov. I fjol var de nere i 1 056 280. 2010 polisanmäldes 17 064 rattfylleribrott i Sverige. I fjol var det nere i 12 065.
Antal utförda nykterhetskontroller 2010–2016 i polisregion Öst
Län: Jönköpings, Södermanlands, Östergötlands
2010 | 298 645 |
2011 | 311 896 |
2012 | 280 378 |
2013 | 268 723 |
2014 | 228 098 |
2015 | 175 533 |
2016 | 159 982 |