Höglandet Ledare Nyheter Opinion

Vem ska betala kollektivtrafikdrömmen?

När landstinget meddelar sin storsatsning på länstrafiken är det säkert många tåg- och bussvänner som hoppar till av spänning och glädje. Med rätta. Det handlar om en till synes ambitiös satsning på, främst busstrafiken, och i stora delar ett nytt sätt att se på kollektivtrafiken i länet.

Fyra olika nivåer och typer av trafik ska tillgodose behoven. De storregionala stråken ska binda samman länet med andra delar av Sverige och med stambanorna. Regionala stråk ska binda samman kommunhuvudorterna och större tätorter, det vill säga snabba busslinjer.

Problemet är att det här tänket skulle ha funnits för många år sedan. Jönköpings län var ju ett pionjärlän när det gäller avreglering av tågmonopolet och länet sågs länge som ett tåglän. Tyvärr har man de senaste 20 åren missat att bygga vidare på det. Tågtrafiken tillhör Sveriges långsammaste på Sveriges mest eftersatta banor.

Busstrafiken har tills Krösabussarna infördes för några år sedan varit alldeles för splittrade. Än idag saknas snabbussar från kommunerna till Jönköping. Eftersom järnvägstrafiken ser ut som den gör går det inte att förlita sig på den om man vill resa Sävsjö-Jönköping.

Det allra största problemet har varit kontakterna utanför länet. Bara Tranås har lyckats men har fått betala en del själv för att få Östgötapendeln. I år kom till slut Krösatågstrafiken till Växjö igång men på den fronten återstår mycket arbete.

Risken är att när nu satsningen väl kommer så är det för sent. Att vända trenden och få Höglandsbor på mindre orter att ta buss och tåg istället för bil kan bli mycket svårt. Särskilt när byråkratin , som i Äng, sätter hinder i vägen.

Den ambitiösa satsningen är en vacker skapelse men den kostar pengar. Mycket pengar. 600 miljoner kronor om året. Den stora frågan är vem som ska betala? Svaret är enkelt: vi vanliga människor. Frågan hur är viktigare: blir det höjda biljettpriser? Blir det högre skatt? Tills landstinget kommer med besked om det kan vi bara drömma om bussarna och tågen.

Risken är att det bara blir kvar en satsning på stadstrafiken i Jönköping där tillväxten är god.

Höglandsnytt 6e sep

[adrotate banner=”6″]
[adrotate banner=”7″]
[adrotate banner=”23″]
[adrotate banner=”34″]

Av: Redaktionen, [email protected] Gilla oss på Facebook