Vetlandapolitiker: barnen måste gå längre i skolan


Svenska elever går idag i skolan färre timmar i veckan än i jämförbara länder. Dessutom lägger de mindre tid på läxor, skriver Vetlandas riksdagsledamot Helena Bouveng (m) i ett inlägg på Höglandsnytt Debatt och presenterar ett förslag från moderaterna om att inför sommarskola.
[adrotate banner=”27″]
Att gå i skolan är viktigt för alla barn och ungdomar, såväl socialt som kunskapsmässigt. Avslutad skolgång är den enskilt viktigaste faktorn för att lyckas i vuxenlivet. Men det räcker inte bara att gå i skolan och avsluta med fullständiga betyg. Skolgången måste också vara av god kvalitet och de flesta eleverna behöver fler många timmar i skolan. Lektionernas antal är viktigt för kunskapsinhämtningen.

Färre timmar
Svenska elever går idag i skolan färre timmar i veckan än i jämförbara länder. Dessutom lägger de mindre tid på läxor. Sverige är det OECD-land som har minst antal undervisningstimmar för våra högstadieelever. I Sverige har vi i snitt 741 timmar per år i grundskolan samtidigt som OECD-genomsnitt för 15-åringar är 948 timmar. Sett till den totala undervisningstiden i grundskolan så ligger OECD-genomsnittet för 7-14 åringar högre än vad svenska elever läser 7-15 år. Detta samtidigt som våra studenter många gånger konkurrerar om samma jobb.

Effektiv åtgärd
Kunskapsundersökningar visar hur väl eleverna klarar ämnen i skolan. I Sverige kan vi se att eleverna i årskurs 8 inte når den kunskapsutveckling som man kan förvänta sig. Detta kräver en rad åtgärder. En viktig åtgärd är att ge det akuta stöd som krävs för att fler elever ska klara gymnasiebehörighet. Skola fyra veckor under sommaren är ett exempel på en effektiv åtgärd för de elever som är på marginalen till godkänt.

Sommarskola syftar till att ge elever som inte nått målen för utbildningen i grundskolan under läsåret en möjlighet att nå dessa under sommaren. Totalt satsade regeringen ca 165 miljoner kronor på sommarskolor åren 2006-2010. Den tillfälliga satsningen på
sommarskolor förlängdes till 2011.

Sommarskola
Att återinföra sommarskola i högstadiet kommer att skapa bättre förutsättningar för eleverna att klara gymnasiebehörighet. De höjda intagningskraven gör det nödvändigt med en satsning på de elever som av olika skäl inte klarat kunskapsmålen. Särskilt pojkar som är utrikes födda som behöver mer stöd, därför måste vi överväga att införa en obligatorisk sommarskola i fyra veckor i årskurs 7-9. Uppskattningsvis handlar det om en kostnad på mellan 200 och 400 miljoner kronor per år, men det är en långt större kostnad att låta människor komma efter redan i början av sina liv.

Matematik är det ämne där svenska elever halkat efter ordentligt under lång tid. Ämnet bör därför ges särskild prioritet. Eleverna behöver mer undervisningstid för att nå målen. I kombination med regeringens satsningar på kompetensutveckling för matematiklärare borde ökad undervisningstid ge goda effekter på skolresultaten. Dagens unga har rätt till en ljus framtid och ett vuxenliv där de kan arbeta och försörja sig själva och då är avslutad skolgång av god kvalitet avgörande.

Helena Bouveng (m), riksdagsledamot Jönköpings län


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Ett svar till ”Vetlandapolitiker: barnen måste gå längre i skolan”

  1. Profilbild för Åke T Grönqvist
    Åke T Grönqvist

    Skolgången måste också vara av god kvalitet men utbildningsminister Björklund och hans företrädare som skolminister Ibrahim Baylan i socialdemokraterna har istället sett skolan som något slags experiment med ungdomar. Ändrade förutsättningar år från år och ingen kontinuitet i läroplan. Dåliga kravspecifikationer på kunskapsnivå m m. Att som Helena Bouveng förespråka sommarskola talar bara om den misslyckade skolpolitiken men är ingen långsiktig lösning utan det måste till en total översyn av läroplan med prioritering på kärnämnen. Ungdomarna skulle inte fara illa av några skoltimmar till per vecka. Dessutom krävs effektivare användning av skolans resurser då bland annat i form av effektiva scheman som håller eleverna igång. Dagens flummeri med håltimmar hit och dit drar ner motivationen. Dessutom behövs klara och tydliga organisationsskisser för skolan där ansvarsområden klart markeras. Idag förefaller det som att ingen vill ta ansvar.