Höglandet

”Vi är LURADE” – bilen drar 50 procent mer bränsle än tillverkaren påstår



Din bil kan dra betydligt mer bränsle än du tror. Vissa modeller drar 50 till 60 procent mer än vad den tekniska specifikationen från tillverkarna visar, enligt en kartläggning i Motormännens tidning Motor.

– Bilisterna är lurade och rättslösa, säger Motormännens tekniska expert Carl-Erik Stjernvall i ett pressmeddelande.

Biltillverkarna behöver inte redovisa den verkliga bränsleförbrukningen utan uppger resultatet av laboratorietester. Även en bränslesnål kan dra betydligt mer än tillverkaren uppgivit, det visar tidningen Motors egna tester samt en genomgång av en stor studie från den Europeiska tankesmedjan Transport and Environment.

– Som konsumenter är vi både lurade och mer eller mindre rättslösa, vilket är en stor skandal. Det är mycket svårt för enskilda individer att få kompensation. Tillverkarna anpassar systematiskt bilarnas egenskaper för att de ska klara bränsle- och utsläppstester med så god marginal som möjligt. Enligt Allmänna Reklamationsnämnden är en biltillverkare eller försäljare inte rättsligt bunden till uppgifter om en bils bränsleförbrukning så länge uppgifterna utgår från EU:s testkörcykel. Det är en helt orimlig situation, säger Carl Erik Stjernvall.

Skillnaden mellan den uppgivna och verkliga bränsleförbrukningen har ökat. 2001 var skillnaden i snitt 9 procent, 2012 hade det ökat till 28 procent, och 2015 var skillnaden i snitt 42 procent. En del modeller kan dra så mycket som 50 till 60 procent mer än vad tillverkarna uppger.

– I takt med att skillnaderna ökar finns det ändå lite hopp nu när bilkoncernen PSA går ut med sina bilmärkens verkliga bränsleförbrukning. Vi har frågat övriga biltillverkare om de kommer att göra samma sak och fått lite olika svar. Flera biltillverkare välkomnar detta, bland andra Toyota, Volkswagen, Mazda och Ford. Men på Kia Motors menar man att man följer de regelverk som finns och att man inte ser kundnyttan i ytterligare ett referensvärde. Mest uppseendeväckande är att Volvo vägrar svara på våra frågor, säger Carl-Erik Stjernvall.

Av: Redaktionen, [email protected] Gilla oss på Facebook