Vill ge en miljard till skolbarn

”Ett nytt system för särskilt stöd och fler speciallärare”, föreslår riksdagsledamot Helena Bouveng (m) i ett inlägg på Höglandsnytt Debatt, ett system som innebär att en extra miljard satsas.

[adrotate banner=”6″]

Läraren är en av de viktigaste komponenterna för varje elevs lärande, men för de barn som upplever skolarbetet svårare än andra är det inte säkert att bra lärare räcker. Genom fler speciallärare tror vi dock att vi kan hjälpa dessa elever och på så sätt bidra till bättre studieresultat och en ökad likvärdighet i Sveriges skolor.

I rapporten ”En modern skola” presenterar Moderaterna en rad förslag på lösningar på de svåra utmaningar som finns i skolan. Med dessa förslag vill vi att våra elever ska få de bästa tänkbara möjligheterna att ta sig an den alltmer kunskapskrävande värld som omger dem. I rapporten identifierar vi fem omfattande utmaningar.

En av dessa utmaningar är sjunkande resultat och en minskad likvärdighet i skolan. Sverige har under lång tid varit ett av de länder som lagt störst andel av de gemensamma resurserna på skolan men trots detta har effekten varit för låg. Under femton års tid har svenska skolans resultat pekat stadigt nedåt i en rad internationella undersökningar och jämförelser. Detta samtidigt som likvärdigheten i den svenska skolan har minskat.

Mest effekt i låg- och mellanstadiet

Forskning pekar på att de insatser som speciallärare gör får mest effekt i låg- och mellanstadiet. Därför föreslår vi en miljard kronor, som avgränsas till låg- och mellanstadiet för att stötta de elever som behöver extralärare eller speciallärare. En bra modell att utgå i från är den pågående ”Läsa-skriva-räkna”-satsningen. Det särskilda stödet för framförallt läs- och skrivsvårigheter kommer för sent och eftersom läs- och skrivsvårigheter ställer till stora problem för inlärningen av övriga ämnen är detta särskilt bekymmersamt.

Med detta är det nödvändigt att utforma en ny modell för särskilt stöd. Det särskilda stödet har länge varit inlindat i en ”vänta-och-se”-mentalitet. Konsekvensen blir att elever med svårigheter går vidare i skolan med otillräckliga kunskaper.

Bilden av att det särskilda stödet till elever ibland når ut för sent och är otillräckligt bekräftas av den negativa utvecklingen de senaste femton åren. För att förhindra denna utveckling vill vi därför se en utredning som ser över ett utformande av en ny modell för särskilt stöd i grundskolans tidigare år.

Helena Bouveng (m), riksdagsledamot Jönköpings län

Camilla Waltersson Grönvall (m), riksdagsledamot utbildningsutskottet

 

 


Publicerat

i

,

av

Etiketter: