Ny dödsolycka med Krösatåget vid obevakad järnvägsövergång


Dödsolyckan idag söndag med Krösatåget skedde vid en obevakad järnvägsövergång. Det är den andra dödsolyckan vid obevakad övergång på bara ett halvår.

Tre personer har nu dött vid krockar med Krösatåget vid obevakade järnvägsövergångar.
I början av april dog en lastbilschaufför öster om Forserum när hans ekipage blev påkört av Krösatåget.
Idag söndag hände det igen. Den här gången vid Möckhult mitt emellan Berga och Oskarshamn när ett Krösatåg på väg mot Nässjö körde på en bil och en man och en kvinna omkom.
I Forserumsfallet fanns en säker övergång bara någon kilometer från olycksplatsen. Likadant är det i det senaste fallet.
Dödsolyckan skedde på en grusväg bara 2 km från en övergång med signaler och bommar. Enligt kartorna över området går det att nå det aktuella området utan att använda den obevakade järnvägsövergången.
Nu kommer också krav från personer i järnvägsbranschen att staten måste satsa pengar på att bygga bort de oövervakade järnvägsövergångarna och slippa onödiga dödsfall.
[Redaktion]


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter:

Kommentarer

2 svar till ”Ny dödsolycka med Krösatåget vid obevakad järnvägsövergång”

  1. Profilbild för Trafiksäkerhet?
    Trafiksäkerhet?

    Hur vore det om tågtrafiken hade samma regler som vi bilförare? Åtminstone vid obevakade korsningar. Den enkla regeln är: håll inte högre hastighet än att du hinner stoppa dit fordon om det finns hinder på vägen.

    1. Profilbild för Lokföraren
      Lokföraren

      Fin tanke, men med tunga tåg (alla tåg är mer eller mindre tunga) blir ett sådant förfarande ohållbart. Det är inte bara en obevakad plankorsning ”här och där”, de finns ganska många att ta hänsyn till. Stoppsträckan med ett tåg kan vara ganska lång även i låg fart och det skulle innebära väldigt låg hastighet om vi ska kunna agera i tid. Och tid finns normalt inte därför att problemet är oftast det att föraren kör ut rakt framför tåget utan att se sig för tillräckligt. Bilister har alltid väjningsplikt mot spårfordon av den anledning att vi inte kan stanna eller för den delen väja. Är det dålig sikt skall bilföraren stanna och lyssna efter tåg innan passage av plankorsning. Alltid väldigt tråkigt med olyckor men det blir nog flera innan dessa obevakade övergångar försvinner.