Vetlanda kommun vill utreda bana för buskörning

Den politiska ledningen för Vetlanda kommun kan vara på väg att säga ja till att utreda förutsättningarna för en asfalterad motorbana som skulle ersätta buskörningen i Vetlandas stadskärna.

Buskörningen i stan har varit en plåga för många och ett ämne som vållat debatt.
Fullmäktigeledamoten Lars-Olof Reinfeldt (mp) lämnade i våras in en motion om att ordna ett asfalterat område där s k ”motorintresserad ungdom” kan få testköra sina bilar.
Förslaget som nu politikerna ska ta ställning till är att godkänna att en utredning startar. Sedan tidigare vill andra instanser inom kommun gärna se en förening som motpart och att en motorbana måste miljögodkännas. Dessa aspekter och andra ska ingå i den eventuella utredningen.
[Redaktion]


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

24 svar till ”Vetlanda kommun vill utreda bana för buskörning”

  1. Profilbild för less
    less

    Ja…annars är det ju en ide att plocka dom som ”buskör” o bötfälla eller dylikt som alla andra människor skulle få…

    1. Profilbild för m
      m

      Dock svårt att plocka dom då dom inte direkt gör det framför polisen. Många passar väl på att leka när dom har chansen och inte ofta dom blir stannade eller stöter på polisen. Det är ju mer ett intresse/ hobby med drifting och liknande, så varför inte göra ungdomarna glada och fixa en bana dom kan va på istället för att göra det mitt i stan. Enligt mig mycket bättre!

  2. Profilbild för Sävsjöbo
    Sävsjöbo

    Även om jag vuxit i från buskörandet så vet jag att det är kul. Men less kanske är så gammal att hem cyklade som ung? Fixa en bana och sätt hårt mot dem som ändå leker i stan.

  3. Profilbild för Less
    Less

    Så gammal är jag inte. Men så svårt kan det inte vara att åka förbi iaf ett ställe där dom kör o sladdar minst 3-4 kvällar i veckan? Minst 30 minuter per gång.

  4. Profilbild för Jennie
    Jennie

    Detta är riktigt bra, riktigt bra. Stort tack och stor eloge till Lars-Olof, vi bilförare har drömt om detta länge. Buskörningarna kommer aldrig sluta om det inte sker till bilförarnas fördel. Det struntas i böterna man får, man lugnar sig en vecka sen kör man igen. Vi vet precis var poliserna befinner sig och hur man gör för att undvika dom. Få bort buskörningarna genom att bygga en bana!

  5. Profilbild för Lars-Olof Reinfeldt
    Lars-Olof Reinfeldt

    Stort tack till alla positiva tongångar som jag här kan se.
    Jag tror att en stor del av befolkningen vill få stopp på buset i stadskärnan.
    Sömnlösa nätter, oväsen och förstörda gator.
    Jag tror att det är en bra plats för att öva sina kunskaper i bilkörning innan man kommer i paniksituationer på landsvägar och gator. Att behärska sitt fordon kan rädda många liv.
    Vetlanda har i många år bara gått in för att flytta problemet runt i staden med pekpinnar och förbud. Jennie har helt rätt. Vi har smarta ungdomar i Vetlanda och polisen kommer aldrig att kunna bevaka och ständigt bötfälla.
    Jag tror att majoriteten av politikerna förstår att något måste göras innan olyckor med kanske dödlig utgång inträffar.
    Lars-Olof Reinfeldt

  6. Profilbild för adam tröttsson
    adam tröttsson

    Lars olof en liten fråga är ju vad säger att man får bort olyckor med dödlig utgång bara för att man bygger en motorbana då gäller ju inte några hastighetsskyltar ?
    Jag tror det igentligen handlar om att det måste hönda något innan ungarna inser allvaret bakom ratten.!
    Larsolof vad blir bättre med en motorbana igentligen om du ser från båda sidorna om du kan…
    En som tröttnat på debatten…..

  7. Profilbild för Lote
    Lote

    adam tröttson: Vad är din kunskap om motorbanor?

    Den verkar vara väldigt undermålig iaf.

    Beroende på vad det är för någon sorts motorbana så finns det olika bestämmelser för bla säkerhet.

    Har man även en motorbana så kan folk som känner sig lite osäkra i vissa situationer som uppstår träna på det där under säkra förhållanden, som tex när kylan och snön kommer.
    Detta istället för och göra det på allmäna vägar och riskera och krocka med någon annan.

    Kan du ge något vettigt argument för att den inte ska byggas?

  8. Profilbild för Sävsjöbo
    Sävsjöbo

    Det handlar ju inte om att de kör i 150 genom stan, utan att de gasar/sladdar och burnar. Vilket skapar oväsen, buckliga bilar och nedkörda lyktstolpar men sällan dödsolyckor.

  9. Profilbild för Less
    Less

    Hur mycke skulle detta kosta totalt? O vart skulle pengarna komma ifrån?

    1. Profilbild för Joel
      Joel

      Var fick de pengar till sapa arenan
      Det hade varit bättre att göra en motor bana ist
      Det finns fler motor intresserade än bandy intresserade i Vetlanda

  10. Profilbild för Bilburen ungdom på 70-talet
    Bilburen ungdom på 70-talet

    Less frågar var pengarna till en motorbana skulle komma från. Egentligen en ganska dum fråga men den är väldigt berättigad även om svaret är självklart.

    Finansieringen måste ske genom avgifter som buskörarana betalar själva. Detta glömde miljöpartisten Lars-Olof Reinfeldt bort när han skrev motionen. Naturligtvis måste buskörarna även betala in en extra miljöskatt eftersom denna aktivitet är fullständigt onöding och bara bidrar till klimatförstöringen. Det kan man tycka är lite märkligt att Reinfeldt som miljöpartist inte har med i sin motion till kommunfullmäktige.

    Den första åtgärden som borde genomföras innan kommunen lägger pengar på utredning och eventuellt ny motorbana är att staänga av centrum för bilkörning efter klockan 22. Denna åtgärd har fungerat mycket bra under flera decenium i andra städer, bland annat i den stad där jag kommer från.

    Det är så enkelt som att det finns skyltar med motorfordonstrafik förbjuden efter klockan 22 med tillägg för undentag för behörig trafk. Detta fungerar än i dag och det är i princip rent från biltrafik i centrum efter klockan 22. Något problem med att den bilburna ungdomen eller buskörare finns inte ty dessa förbudsskyltar respekterades och gör det fortfarande.

    Naturligtvis skulle förbudsskyltar vålla en del debbatt och med största sannolikhet också en hel del överträdelser i början men en stark insats från Polisen under en tidperiod gör detta till en övergångsperiod. När de flesta av bilbuset fått en massa böter så kommer de till slut att acceptera att de inte får köra i centrum efter klockan 22.

    Fördelen med dessa förbudsskyltar är att de är avsevärt billigare än att anlägga en motorbana.

  11. Profilbild för Less
    Less

    Bilburen måste säga att det va ett väldigt bra förslag!

  12. Profilbild för Sävsjöbo
    Sävsjöbo

    Tror ni de blir bättre när de sladdar runt i bostadsområderarna istället för i centrum?

  13. Profilbild för Less
    Less

    Varför måste dom sladda? När man ta körkort får lära sej om säkerhet osv. Vill ju se hur kul det är att sladda den dagen det verkligen händer något tragiskt

  14. Profilbild för Jennie
    Jennie

    Ni är ju så trångsynta. Måste poängtera att vi inte bara vill ha en bana för att leka av oss, om ni googlar sporten Drifting så är det en kraftigt ökande sport som man vill ÖVA på för att man TÄVLAR i det, det är ett intresse som vi vill ha tillgodosett. Hur miljövänligt är det att behöva åka till Mantorp och Göteborg för att få öva på detta? Det är dessutom dyrt så då kör man på gatorna istället. Nu snackar jag om bilar i stan med prestanda på 400-700 hästar i motorn. Ni tänker på de ungdomar som stod vid interflora som numera förflyttat sig till McDonalds, men det ni ska förstå är att det är även VUXNA människor som vill ha denna motorbanan. Inser ni inte hur stort bilintresset är i denna staden? Ett intresse som måste tillgodoses SNARAST!! Motorbanan bör inte nödvändigtvis stå öppen dygnet runt och bilarna delas in efter prestanda och det bör finnas avåkningszoner. Stäng av centrum, det är ändå inte där det körs. Majoriteten är runt om stan, vi vet precis var polisens befinner sig, vilka turer dom kör på helgerna, vilka som är polisens civilbilar, kommer det en ny civilbil tex från jkpg så har det snart spridit sig vilken det är, får man böter så betalar man och fortsätter köra. Varför inte samla alla på ett enda ställe, mindre åkande = bättre för miljön, de som inte valt att vara involverade dom utsätts inte heller för någon fara. Men som sagt, det handlar till stor del om att vi vill ha ett stort intresse tillgodosett.

  15. Profilbild för Less
    Less

    Visst. Klart det är ett intresse. Men samtidigt om det är det så är det ändå en utgift? Fortfarande vart ska pengarna komma från?
    Jag vet att ungdomar som va intresserade av graffitivägg inte kunde få en sådan.

  16. Profilbild för Bilburen ungdom på 70-talet
    Bilburen ungdom på 70-talet

    När jag var bilburen hade vi också 400 – 700 hk under motorhuven så detta är inget nytt. På den tiden hette det Dragracing men de som hadde dessa monsterbilar förstod att man inte skall leka i närheten av centrum. I huvudsak handlar det väl om att ni som nu fått namnet bilbusar oavsett ålder inte förstår att man måste visa hänsyn till andras egendom. Om det inte räcker med att sätta upp förbudskyltar i centrum går det att utöka med andra relativt billiga lösningar. Parkeringen nere vid affärsområde i Nydala har fått bommar som stängs en timme efter stängning och det har tydligen fungerat. Andra lite större parkeringar som skullöe behöva utrustas med bommar är bilprovningen och nya parkeringen vid Biltema.

    Utöver bommar skulle det med fördel kunna lösas genom att sätta upp mörkerseende kameror vid de stora parkeringarna som övervakas centralt och då med fördel hos polisens bevakningscentral. Då är problemen med buskörningen löst.

    Det bästa för alla parter och då främs för kommuninvånarna, vården, skolan och omsorgen är om dessa buskörare bildar en förening och samlar in egna pengar till en motorbana. Med lite tur kanske det går att hitta någon plätt långt från bebyggelse där en motorbana kan anläggas för egna pengar.

  17. Profilbild för Jennie
    Jennie

    Bommen vid Nydala är nerkörd sen långt tillbaka. Folk med de värre bilarna har hjärna och kör inte i centrum eller på andras egendom, dom håller sig utanför men ofta vid industrier nattetid. Det är ingen som är ute efter att förstöra för någon. En motorbana hade löst mer än ni kan tänka er. Förstår om det är svårt att förstå.
    Man hittar alltid nya ställen. Varför inte mötas halvvägs istället. Som jag skrev tidigare så är det fortfarande ett stort intresse som måste tillgodoses, alla resor ut ur Vetlanda för att träna och tävla på närmsta bana (Jönköping har en liten och Mantorp en men det handlar dessutom om förarlicenser och dyra kostnader för att få köra) är inte särskilt miljövänliga eller gynnande för Vetlanda. Om man tänker ett snäpp längre ch för en motorbana så ser man snart allt som skulle gynnas utav detta. Har man en laglig mötesplats för de ungdomarna som stod vid interflora och störde så håller dom sig till ett ställe, mindre körningar i stan och mindre störningar.

  18. Profilbild för Less
    Less

    Men då undrar jag ju bara om det inte kommer krävas speciell licens för att köra i Vetlanda på en sådan bana med? Jag förstår vad du menar. Klart det finns folk som har det som intresse. Som går in för det. Men det är ju inte dom som åker runt på stan o bus kör? Jag kan ha fel men isf är det ett konstigt sätt o visa att man vill ha en riktig plats att vara på. Ja menar inte kör de runt folk på 500cc crossar i centrum för att få en bana

  19. Profilbild för Sävsjöbo
    Sävsjöbo

    Fundera på en sak Less. Hur jävla kul är det att åka cross på kullersten? Och när det fanns som mest motarder i Vetlanda så va det ett jävla liv om att de körde på bakhjulet i stan. En asfalterad plan skulle göra så många glada. Både de som kör och de som lider av körandet!

  20. Profilbild för Less
    Less

    Jo. De e klart. Men ja menade mer att folk kör inte cross som dårar i stan i vilket fall. För att kunna få en cross bana

  21. Profilbild för Alex
    Alex

    Dtifting/banracing är lika mycket sport som fotboll eller bandy. Och i Vetlanda är motorintresset onekligen väldigt stort. Och även i närliggande orter, en sak som kan gynna Vetlanda på många olika sätt om man anlägger någon form av bana. Självklart beroende på vilken storlek banan hamnar på osv. Hursomhelst så kommer leken i trafiken minskas, omkostnader pga olyckor i trafiken när folk ”leker” minskas osv. Och det ser jag som det viktigaste, att folk som inte vill vara involverade i racingen inte ska behöva vara det. För oavsett hur mycket förbud man än sätter ut i trafiken så kommer det fortfarande ”lekas” sålänge det finns vägar det är tillåtet att köra på. Och i framtiden, om allt sköts på ett bra sätt och man kan få fram någon form av verksamhet utav en bana, tex drifting, och få ut detta runtom i landet, så finns det bara positiva saker att se, minskad lek i trafiken, ökad sysselsättning, näringslivet i stan kommer gynnas, och framförallt kommer alla racing och driftingintresserade människor i Vetlanda med omnejd få ett ypperligt tillfälle att utöva sitt intresse, på samma sätt som bandyintresserade kan utöva sitt intresse tjustkulle.

  22. Profilbild för Den klarsynte
    Den klarsynte

    Som några så korrekt påpekar, varför ska de sladda överhuvudtaget? När man tar körkort lär man sig hur man på ett säkert och kontrollerat sätt framför ett fordon samt vad de olika lagarna och skyltarna betyder. Det är inte så svårt att fatta att man inte ska hålla på med olagligheter.

    Under min egen uppväxt var intresset för motocross stort. Inte fan gav jag mig ut i trafiken med crossen!
    Gillar man motocross håller man till på en bana avsedd för motocross. Hur enkelt som helst att fatta.

    Bygg gärna en ”buskörningsbana”, men den ska INTE betalas av skattebetalare. Finns säkert intresserade företag som kan vara med och sponsra, kommunen kan ge föreningsbidrag för en motorförening men inte för själva bygget. Är man så otroligt intresserad av bus och okynneskörning så måste man ju rimligtvis vara beredd att betala en medlemsavgift i utbyte mot en plats att vara på? Samma gällde för mig och många andra när vi ville köra motocross.

    Om man sen inte har den intellektuella förmågan att inse att det man håller på med är farligt, olagligt och en smula efterblivet låter jag andra bedöma.